.::اطلاعات شهری کرج::.

کرج

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

منبع: ویکی پدیا فارسی

محمدصادق فاتح یزدی (۱۲۷۷-۱۳۵۳)از بزرگترین و ثروتمندترین سرمایه‌داران و نیکوکاران ایران در سالهای پیش از انقلاب ۵۷ بود. او در سال ۵۳ توسط سازمان فدائیان خلق ترور شد. او مؤسس جهانشهر کرج و کارخانجات بسیاری چون جهان چیت در گروه صنعتی جهان بود.

نظرسنجی سال ۱۳۸۹

طی پژوهشی که شرکت پژوهشگران خبره پارس به سفارش شورای فرهنگ عمومی در سال ۸۹ انجام داد و براساس یک بررسی میدانی و یک جامعه آماری از میان ساکنان ۲۸۸ شهر و حدود ۱۴۰۰ روستای سراسر کشور، درصد اقوامی که در این نظر سنجی نمونه گیری شد در کرج به قرار زیر بود:

اقوام کلانشهر کرج
قومیت درصد
فارسی‌زبانان
  
۴۸٫۳٪
ترک
  
۳۴٫۲٪
کرد
  
۷٫۲٪
شمالی
  
۵٪
لر
  
۴٫۱٪
عرب
  
۰٫۹٪
سایر
  
۰٫۳٪




بر پایه زبان کهن کرج ، نام کرج از واژه کاوک به معنی میان تهی گرفته شده و این، از آن روی است که کرج میان دره واقع شده است.همچنین یکی دیگر از وجه تسمیه کرج از واژه کراج است و با پیشینه تاریخی آن که در تپه آتشگاه، کوه های کلاک، قلعه دختر شهرستانک و قلعه اشتهارد در روزهای تابستان برای خبر رسانی و دیده بانی آتش افروزی می شده، مرتبط است.همچنین گفته دیگری موجود است که نام کرج از واژه کوه رج به معنی محلی که کوه های ردیف شده دارد، می داند و مورد دیگری که به آن اشاره شده نام کرج را بدست آمده از واژه اکراج به معنی بانگ و فریاد می داند. در فرهنگ نفیسی کرج به معنی گوی، گریبان، چاک و شکاف آمده و آن رودخانه ایستکه در کوههای شمال غربی ری جاری می شد و بلوک شهریار و ساوجبلاغ را مشروب می سازد و نام دهی است در کنار این رودخانه که پادشاهان قاجار در آنجا بناها و قصرهای عالیه برپا نموده اند. همچنین درکتب مختلف آمده، لفظ کرج از واژهٔ کرژ به معنی کوهپایه است.


رئیس پلیس راه البرز:
رئیس پلیس راه استان البرز با اعلام محدودیت راهها در پایان هفته، گفت: محور کرج - چالوس روز جمعه یکطرفه می شود.

به گزارش البرزنیوز سرهنگ رضا اکبری در گفتگو با مهر با اعلام خبر محدودیت راه ها، اظهار داشت: روز جمعه از ساعت ۱۴ تردد خودروها از میدان امیرکبیر کرج به سمت چالوس ممنوع، و محدودیت تا ساعت ۲۴ همان روز ادامه خواهد داشت.

اکبری در ادامه حرکت انواع وسایل نقلیه از ساعت ۱۷ روز جمعه ۲۳ آبان ماه تا ساعت ۲۴ همان روز از منطقه مرزن آباد (دزدبن) به سمت کرج را یکطرفه اعلام کرد و بیان داشت: در صورتی که بار ترافیکی در محور یاد شده کم نشود ساعت محدودیت افزایش می یابد.

رئیس پلیس راه استان البرز با اشاره به اینکه تردد موتورسیکلت تا پایان محدودیت در محور کرج - چالوس و بالعکس ممنوع است، اذعان داشت: رانندگانی که قصد عبور از محور کرج - چالوس را دارند با رعایت نکات ایمنی، مقررات راهنمایی و رانندگی از بروز هر گونه حادثه جلوگیری کنند.

این مسئول در پایان با اشاره به فصل سرما و بارش باران و برف، همراه داشتن زنجیر چرخ برای رانندگان درمحورهای کوهستانی را الزامی دانست.

در زمان اعمال محدودیت تردد انوع تریلر و کامیون در محور کرج - چالوس ممنوع است.

کرج یکی از کلانشهرهای ایران و همچنین مرکز استان البرز و شهرستان کرج است. کرج یکی از شهرهای مرکزی و کوهپایه ای ایران می باشد و در دامنهٔ رشته کوههای البرز و در بلندای ۱۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. جمعیّت این شهر در سال ۱۳۸۵ برابر با ۱،۳۸۶،۰۳۰ نفر و در سال ۱۳۸۹ خورشیدی برابر با ۱،۶۰۵،۰۰۰ نفر بوده است و طبق آمار رسمی در سال ۱،۶۱۴،۶۲۶ ،۱۳۹۰ نفر می باشد که از این جهت در حال حاضر پس از شهرهای تهران و مشهد و اصفهان و شیراز به عنوان پنجمین شهر پرجمعیت ایران به شمار می رود. کرج پس از تهران بزرگ ترین شهر مهاجرپذیر ایران است و همچنین جمعیت این شهر نسبت به سایر شهرهای بزرگ ایران جوان تر است. کرج هم اکنون به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور ایران به شمار می آید. این شهر در ۳ درصد بالاترین / میان کلان شهرهای ایران با رشد جمعیت سالانهٔ ۱۴ رشد جمعیت را دارد.


اینستاگرام ما را دنبال کنید:  

سلام

امیدوارم روز خوبی داشته باشید. 

دوستانی که از روی صفحه اینستاگرام به اینجا رسیدن، می دونن که ما چند وقتی هست که صفحه اینستاگرام KarajInsta رو با کمک همه حدود 8000 دوست و همشهریمون داریم پیگیری می کنیم.

سعی داریم که تو این صفحه هم بیشتر سعی کنیم تا اخبار و اطلاعات آماری شهر رو به علاوه یه سری عکس و اطلاعات دیگه رو "باهم" به اشتراک بذاریم.

تو این راه به ما کمک کنید...